vrijdag 9 oktober 2015

Foto van de week 40

Driedoornige Stekelbaars, H-D gemaal Ooijpolder, 2 oktober (c) Erik van Dijk

Tot mijn grote verbazing zijn er de afgelopen week vrijwel geen paddenstoelfoto’s uit de gemeente Nijmegen geplaatst op Waarneming.nl. Het kan toch niet zo zijn dat ze al allemaal geplukt zijn en/of opgegeten of gewoon verrot?
Maar niet geklaagd, in plaats daarvan zagen we fauna voorbijkomen die nog niet eerder in de spotlight kon worden gezet in deze blog: vissen. Een daarvan, het Driedoornige Stekelbaarsje (
Gasterosteus aculeatus) lichten we er extra uit. Dit veelvoorkomende, maar daarmee nog niet vaak geziene visje (wie kijkt er nou dagelijks in de sloot en waar hebben we die in Nijmegen nog?), is wonderschoon.
Ik heb geen enkele kennis van vissen, maar Stekelbaarsjes ken ik wel. Niet dat ik ze veel heb gezien, maar ik heb erover gelezen in de boeken van bioloog en romanschrijver Maarten ’t Hart. Hij is op onderzoek naar deze visjes gepromoveerd. Daarvan weet ik ook dat we in Nederland de Driedoornige en de Tiendoornige Stekelbaars hebben, en dat mannetjes van de Driedoornige rood kleuren in de paartijd. Of in de wateren van Nijmegen beide soorten voorkomen weet ik niet. Misschien is het een idee om in een volgende blog over de soortenrijkdom van Nijmegen eens in te gaan op de vissen hier?
Auteur: Ria Vogels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten